Schaduwen van Yvonne Franssen

Genre: Thriller

Uitgever: Futuro uitgevers

2018

Dank aan Futuro uitgevers voor het recensie-exemplaar

Het verhaal

Ellen Groenenboom wordt als veertienjarig meisje door een onbekende man verkracht. Als volwassen vrouw leidt ze samen met haar drie honden een teruggetrokken bestaan op een oude boerderij, weg van de bewoonde wereld.

Als ze op een dag een anonieme dreigmail ontvangt, concludeert ze dat er sprake moet zijn van spam. Maar dan volgen er meer dreigmailtjes, en wordt een van haar honden tijdens een boswandeling door een wildvreemde doodgeschoten.

Als deze vreemdeling enkele dagen later zelf vermist blijkt te zijn, wordt Ellen bang. Bestaat er een samenhang tussen deze gebeurtenissen, en welke rol speelt Ellen zelf in het geheel?

In haar zoektocht naar de waarheid, stuit ze op geheimen uit haar eigen verleden, die haar leven veranderen in een ware hel. Wie kan ze nog vertrouwen, en wie is haar vijand? Zal ze een uitweg vinden uit deze nachtmerrie?

 

Cover

Blauw, met een sleutel. Heel eenvoudig, maar op een goede manier. Omdat een sleutel en de titel ogenschijnlijk weinig met elkaar te maken hebben wordt mijn nieuwsgierigheid wel gewekt.

 

Mijn mening

Het verhaal wordt door verschillende personages vertelt. In korte hoofdstukken. Door het verspringen van perspectief houdt het verhaal vaart. Al was het soms ook best verwarrend, want in wiens hoofd zat je nu? Ik heb me daarin wel een aantal keer vergist.

Het verhaal is spannend en zit ingenieus in elkaar. Veel verschillende lijntjes die allemaal kloppend bij elkaar komen.

Hier en daar vind ik het verhaal wat onwaarschijnlijk of te ver gezocht. Vanwege spoilers kan ik het niet duidelijk uitleggen, maar denk bv aan één van de verkrachtingen en de relatie tussen dader en slachtoffer. Eigenlijk vond ik dat zelfs jammer, onnodig.

Het boek houdt je wel in zijn greep, ik wilde maar doorlezen en weten hoe het zou aflopen. Wat de gevolgen van de verschillende daden zouden zijn. Ik vind het geen boek waar je vrolijk van wordt, daar is het te heftig voor. Maar je beleefd er zeker een aantal fijne leesuurtjes mee. Aanrader. 4 sterren