Vechtvis van S.E. Hinton

Genre: Roman

Uitgever: Colibri, een imprint van BBNC uitgevers

1968 ( oorspronkelijk ), deze uitgave is van 2018

ISBN: 9789045340128

Dank aan uitgeverij BBNC voor het recensie-exemplaar

Rusty-James is de stoerste jongen van school. Met zijn vrienden hangt hij rond en speelt hij potjes pool bij Benny’s. Hij is trots op zijn reputatie, maar wat hij het liefst wil, is net zo stoer zijn als zijn oudere broer, de Motorcycle Boy. Rusty-James is niet slim – hij vertrouwt meer op zijn vuisten dan op zijn hersens. Elke keer als hij te ver gaat, is de Motorcycle Boy er om hem te redden. Maar op een dag valt Rusty-James’ wereld uit elkaar. En dit keer is de Motorcycle Boy er niet om de scherven op te rapen.

IMG_20180914_125551

Groentinten. Een gele cirkel met daarin een (autodrop)motorfiets. Niet heel erg aansprekend. Wat mij over de streep zou kunnen trekken is de aanbeveling dat het boek van de schrijfster van De Outsiders is, nog steeds één van mijn favoriete jaren ‘80-films.

Het is geen boek waarvan je verwacht dat het door een vrouw geschreven is. Het is rauw, ruig, nietsontziend. Je zou het eerder bij een beginnende mannelijke schrijver verwachten. Dat gezegd hebbende: wat een verhaal! Het is geen verhaal waarbij je met een goed gevoel achterblijft. Verre van zelfs. Het straalt aan alle kanten een troosteloosheid en gebrek aan toekomst uit. De hoofdpersoon Rusty-James staat een moeilijk leven te wachten.

Rusty-James wordt, door de schrijfster zelf, de hoofdpersoon genoemd. En je beleeft het verhaal ook vanuit zijn perspectief, maar toch is hij voor mij niet de hoofdpersoon. Dat is zijn oudere broer de Motorcycle Boy. Motorcycle Boy staat symbool voor een heleboel dingen waar jongeren toen en nu tegen vechten. Voor de strijd die pubertijd heet. Of dat nu in 1968 is, of 2018. Het thema is universeel.

Rusty-James moet het niet van zijn intelligentie hebben, dus verovert en verdedigt hij zijn plekje in de groep met zijn vuisten. Omdat hij niet anders kan. Hij heeft niks met boeken. Hij heeft niks met weten. Zijn vuisten doen het werk wel en dat vindt hij genoeg. Maar is het dat ook?

Dat het boek al 50 jaar oud is, merk je niet tijdens het lezen. Het is wat mij betreft een tijdloze klassieker.

Zoals gezegd is The Outsiders één van mijn favoriete films van vroeger. Dit boek roept dezelfde sfeer en het zelfde gevoel op.

4 sterren