Blogtour: De rode magneet van Bertina Mulder

Deze week is het mijn beurt om aandacht te besteden aan het nieuwe boek van Bertina Mulder: De rode magneet. Een hele eer dat ik mee mag doen!

Vreemde wezens

 

Vandaag leren we Bertina iets beter kennen door haar Meesterwerken. En later deze week volgt dan mijn recensie van het boek. Dat ik overigens al uit heb…

Favoriete boek:
Ik heb twee boeken waar ik niet tussen kan kiezen: ‘Hersenschimmen’ van Bernlef (roman over een man met dementie) en ‘Het ravijn’ van Max Pam (de auteur beschrijft hoe hij werkt aan zijn herstel na een hersenbloeding). Beide boeken laten je ‘van binnenuit’ de angsten en twijfels van de hoofdpersoon meevoelen.
Favoriete muziek:
Poeh, die is lastig. Mijn muziekkeuze is sterk afhankelijk van mijn stemming. Ik hou bijvoorbeeld van de rauwe stem van Jacques Brel, maar ook van het Requiem van Mozart. Ik hou van Queen (You take my breath away), maar ook van Sade (Your love is king, met die mooie saxofoonklanken) of Hozier (Take me to church).
Favoriete film:
Het zal je niet verbazen dat ik gek ben op de film ‘The Martian’ met Matt Damon als Mars-astronaut Mark Watney. Hij wordt tijdens een storm door de rest van zijn crew op Mars achtergelaten omdat ze denken dat hij dood is. Vooral de scène waarbij hij het oude disconummer van de Bee Gees afspeelt: Stayin’ alive, heerlijke humor.
Favoriete kunst:
Ik hou van veel soorten kunst, maar misschien nog het meest van fotografie. Bij voorkeur van mensen die niet poseren. Zwart-wit vind ik erg mooi, omdat het lijnenspel dan beter uitkomt en het meer rust van uitgaat. Maar ook felle kleuren spreken me aan, ik heb prachtige foto’s van het carnaval op Curaçao.