Julia & Julia van Gaby Rasters

Genre: Spannende liefdesroman

Uitgever: Ellessy

2018

ISBN: 9789086603718

Dank aan uitgeverij Ellessy voor het recensie-exemplaar

Het verhaal

Hoe ver mag je gaan uit liefde voor je kind?
‘Horen, zien en zwijgen. Weet je wel waar jij aan begint? Wat je over jezelf
afroept? En nog erger, wie je meeneemt in je val? SURDUS is te machtig
en te gevaarlijk. Jij bent het begin, maar misschien ook wel het einde. Jouw
eigen einde…Jij speelt met vuur!’. 
Een waarschuwing aan de in Australië wonende dove Julia om vooral niet op zoek te gaan naar haar verleden. Een andere Julia in Nederland ontvangt ook een waarschuwing. Deze zeer getalenteerde pianospelende Julia is op zoek naar haar verdwenen tweelingzus. Haar zoektocht gaat wel heel ver en met hulp van haar pianoles-leerling Niky komt ze heel dichtbij de waarheid. De vraag is of ze die waarheid wel onder ogen wil komen. Deze zoektocht naar het verleden zal de toekomst van beide Julia’s voor altijd veranderen. 
Onvoorwaardelijke liefde en grote morele dilemma’s komen tot uiting 
in dit spannende liefdesverhaal. De emoties
zullen je grijpen en je wil nog maar een ding: achter de waarheid komen!

Cover

Donkerblauw. Het silhouet van een vrouw achter een vleugel, met op de achtergrond de maan ( denk ik ). Door de titel zou het boek mij opvallen in de winkel, aangezien mijn volledige naam Julia is.

Mijn mening

De uitgever noemt dit boek een spannende liefdesroman. Ik vind dat de lading niet dekken. Ik verwacht dan toch een heel ander boek, dan dit boek. Ik zou het een thriller noemen, met romantische elementen. Maar het spannende gedeelte heeft de overhand. Het romantische deel heft net genoeg de gruwelijkheden op om het verhaal niet te heftig te maken.

Het gaat over 2 Julia’s, eentje in Nederland en eentje in Australië. Dat zou verwarrend kunnen zijn, maar boven elk hoofdstuk staat duidelijk bij welke Julia je bent. Het is allemaal goed te volgen.

Naast dat het een spannend verhaal is, werpt het boek ook een ethisch vraagstuk op. Namelijk: hoe ver kan, mag en wil je gaan om perfectie te bereiken? En waarom zou je af willen van imperfectie? Een onderwerp waar nog lang geen antwoord op is, maar wel heel interessant en intrigerend is. En ook actueel. Wat dat betreft slaat Gaby met dit boek precies de spijker op de kop.

Het boek heeft mij op sommige momenten verrast met plotwendingen die ik niet aan zag komen. Dat vind ik altijd fijn, verrast worden in een boek.

De daden zijn werkelijk afschuwelijk en gaan mijn verstand, gelukkig, te boven.

Door dit alles is dit wel een boek dat ik, eenmaal begonnen, moeilijk kon wegleggen. Ik moest weten hoe of wat. Wat mij betreft zeker een aanrader.

Mijn oordeel: GOED