Nachtschade van Angelique van der Bijl

Genre: Thriller
Uitgeverij: Ellessy Relax
2017

Bedankt uitgeverij Ellessy voor het recensie exemplaar!

Het verhaal
Carmen is een jonge succesvolle journaliste die de band met haar zus Irene probeert te versterken nadat ze elkaar een aantal jaren uit het oog zijn verloren. Op het eerste gezicht lijken Carmen en Irene weer dichter tot elkaar te komen, maar dat verandert wanneer de dubieuze zakenman Ivan in hun leven opduikt.
Als op een dag Ivan plotseling samen met haar zus verdwijnt, gaat Carmen op onderzoek uit. Ze raakt verstrikt in een crimineel netwerk wat ooit is begonnen bij de moord op een Servische politicus waarna zijn vrouw met hun tienjarig zoontje naar Nederland vluchtte.
Het eens zo evenwichtige bestaan van Carmen komt in schril contrast te staan met de machtsstrijd tussen twee zakenpartners. In haar zoektocht naar de waarheid ontdekt ze dat de psychologische strijd tussen haar en Irene een lange familiegeschiedenis met zich meedraagt.

Cover

nachtschade
Donker, houtmotief. Een liggend vrouwfiguur. Maar vooral heel donker. Daardoor onheilspellend.

Mijn mening
Op de cover staat dat het een uitgave is van Ellessy Relax. Nou laat dat relax maar weg! Het is een op-het-puntje-van-mijn-stoel-nagelbijtend-spannend boek.
Het verhaal speelt zich in verschillende landen en verschillende tijdsperiodes af. Op deze manier wordt het verhaal opgebouwd naar een climax die je met open mond achterlaat. Mij tenminste wel.
Tijdens het lezen vorm je natuurlijk je eigen idee van hoe het allemaal zou kunnen zitten. Beetje bij beetje geeft Angelique stukjes informatie weg. Net genoeg om je verder te willen laten lezen.
De ontknoping was werkelijk een verrassing voor mij. Ik had toch hele andere dingen bedacht.
Carmen en Irene zijn als zussen totaal anders. Ik vind persoonlijk Carmen een beetje een verwend nest, terwijl ik ondanks haar destructieve gedrag wel sympathie voor Irene heb. Al zullen de meesten juist sympathie voor Carmen hebben. Zij lijkt het slachtoffer, terwijl Irene dat net zo goed is.
De zakenpartners Ivan en Daan zijn ook totaal anders, al hebben ze beiden een moeilijk verleden. De een gaat daar beter mee om dan de ander.
De personages hebben echt inhoud en maken zeker een ontwikkeling door. Zeker 1 personage doet aan het einde iets dat niet bij het karakter, tot dan toe, past. Mooi vind ik dat.
Het is een debuut dat smaakt naar meer en veel lezers verdient!
4,5 sterren