Engel zonder vleugels van Martyn van Beek

Genre: Thriller

Uitgever: Ellessy Crime

2019

ISBN: 9789086603824

Dank je wel uitgeverij Ellessy voor het recensie-exemplaar

Het verhaal

“Wat mijn advocaat niet voor elkaar kreeg, dat regel ik vanaf nu wel op mijn eigen manier. Ik krijg mijn zoon terug. Daar heb ik letterlijk alles voor over”.

Als Rob door Bureau Jeugdzorg de voogdij over zijn kind kwijtraakt, gaat hij over tot een drastische maatregel: hij ontvoert de dochter van gezinsvoogd Carla Kruiswijk. In ruil voor de dochter moet Kruiswijk op televisie bekendmaken dat ze tientallen kinderen onterecht uit huis heeft geplaatst. Ze bekent en een schok van verontwaardiging gaat door Nederland. Rob heeft zijn doel bereikt en wil de dochter vrijlaten. Maar als hij dat wil doen, blijkt ze verdwenen.

Terwijl de politie op zijn hielen zit, probeert hij samen met misdaadjournaliste Ayşe Beyaz uit te vinden wat er met het meisje is gebeurd.

Cover

Een vrouw verlaten in een mistig bos. Het is mysterieus. Wat is er met de vrouw aan de hand? Wat heeft ze meegemaakt? Het roept vragen op. Ik zou het zeker oppakken om de achterflap te lezen.

Mijn mening

Het boek behandelt een zeer actueel onderwerp: het falen van jeugdzorg. Recentelijk was het regelmatig in het nieuws.

In een grijs verleden heb ik sociaal pedagogische hulpverlening gestudeerd. En al werk ik in niet in het werkveld, het heeft nog steeds mijn interesse. En dat was voor mij een reden om het boek te willen lezen.

Het verhaal komt wat traag op gang. En als jeugdzorg in beeld komt kan ik me niet voorstellen dat dit echt zo zou kunnen gebeuren. Bijna te ver gezocht. Toch weet de schrijver mij te overtuigen en word ik meegesleept in het verhaal.

Ok, het is hier en daar best extreem. En ook teveel van het goede. Het had best wat minder gemogen. Met alleen de basis zou het verhaal al interessant genoeg geweest zijn. Alle andere, latere “spelers” maken het echt te.

Toch heeft het verhaal mij gegrepen en heb ik het met plezier gelezen.

Ik denk ook dat het belangrijk is dat er een boek over dit onderwerp is. Er is te lang gezwegen.

Dus ondanks dat het TE is, is mijn oordeel: GOED