#Blogtour: Pilgrim Fathers en Leiden

Het derde deel van de Leiden-trilogie van Jeroen Windmeijer gaat over de Pilgrim Fathers die als geloofsvluchtelingen begin 17e eeuw naar Nederland, en specifiek, naar Leiden kwamen. Omdat ik in Leiden woon leek het mij leuk om het boek mee te nemen op een kleine Pilgrim Fatherstour door de stad.

De planning is niet helemaal handig want het is de introductieweek van de nieuwe studenten, dus niet alles was goed bereikbaar of mooi te fotograferen. De 2 dingen die ik overgeslagen heb zijn: De Waag, het punt waar de Pilgrims in Leiden voet aan wal zetten. En De ruïne van de Vrouwenkerk, naar verluid een belangrijke plek voor de Pilgrim Fathers. Ik heb altijd begrepen dat de ruïne niet afgebroken mag worden van de Amerikaanse nazaten. En de toenmalig president Bush sr. heeft de ruïne bezocht.

Ik begin bij de Pieterskerk, in en rond de kerk is veel informatie te vinden over dit onderwerp. Ook bevindt het Jean Pesijnhofje zich aan het plein voor de kerk. Dit is het hofje waar John Robinson en veel van de volgelingen woonden.

Op de, slecht leesbare, plaquette staat dat John Robinson hier tot zijn dood heeft gewoond.

IMG_20180815_124314

Aan de buitenmuur van de kerk hangt ook nog een gedenksteen voor de kinderen die tijdens het verblijf in Leiden overleden zijn.

In de kerk is een doorlopende tentoonstelling over de Pilgrim Fathers te zien. Ook is hier het symbolische graf van John Robinson te vinden. Waar hij werkelijk begraven ligt is een groot geheim.

Bovenste illustratie is van de drukkerij van William Brewster, hij was de huisdrukker van de Pilgrims.

Het tweede plaatje gaat over of Thanksgiving afgeleid is van het welbekende 3 Oktoberfeest in Leiden.

De tweede illustratie is een kaart van Leiden uit die tijd.

En het laatste plaatje gaat over hoe belangrijk de Pilgrim Fathers geweest zijn voor de VS.

 

Herdenkingsplaat voor John Robinson in de Pieterskerk.

Ook hangt er een kopie van de Mayflower Compact, de akte waarmee de opvarenden van de Mayflower afspraken maakten over de regels in de  “Nieuwe Wereld”.

Na mijn bezoekje aan de Pieterskerk ben ik ook nog even gestopt bij het Pilgrim museum, waarvan ik eerlijk moet bekennen dat ik geen idee had dat het bestond. Helaas was het, kleine, museum vandaag gesloten.

Ik vond het erg leuk om zo met het boek door een klein deel van de stad te struinen en jullie kennis te laten maken met een redelijke onbekende kant van Leiden.

En natuurlijk kun je hier mijn recensie van het boek nog lezen!