Het geheim van Leonardo da Vinci van Francesco Fioretti

Genre: Roman

Uitgever: De Boekerij

2019

ISBN: 9789022586020

Dank je wel uitgeverij De Boekerij voor het recensie-exemplaar

Milaan, 1495. Leonardo da Vinci werkt aan zijn nieuwste meesterwerk: de muurschildering Het laatste avondmaal. Hij probeert zich op zijn taak te concentreren, maar een reeks verontrustende gebeurtenissen leidt hem af: bij de kathedraal-in-aanbouw, vlak bij Leonardo’s studio in de Corte Vecchia, vindt zijn leerling een afgehakte hand, en niet veel later wordt in een franciscaans klooster een monnik gevonden die duidelijk met geweld om het leven is gekomen.

Da Vinci en zijn leerling Gian Giacomo, beter bekend als Salaì, raken steeds verder bij de zaken betrokken. Vooral als het portret van Luca Pacioli, een goede vriend van Leonardo en een beroemde wiskundige en pupil van Piero della Francesca, daarin een rol lijkt te spelen. Het portret lijkt een aantal geheimen te verbergen die onlosmakelijk met de gebeurtenissen in de stad zijn verbonden. Tijdens zijn zoektocht naar de waarheid, kan Leonardo het niet laten tal van aanwijzingen in zijn eigen kunstwerk te verwerken. Daarmee maakt hij van Het laatste avondmaal zijn meest mysterieuze creatie ooit.

Sepia, met de dom op het San Marcoplein in Milaan prominent in beeld. Het ademt nostalgie, historie uit. Daardoor alleen al aantrekkelijk en ik zou hem zeker oppakken in de boekhandel.

Toen ik de inhoud van het boek las, leek het mij een interessant verhaal. Leonardo da Vinci is een figuur die tot de verbeelding spreekt. Maar helaas kan ik niet heel positief zijn over dit boek. Het is één grote worsteling geweest om door het boek heen te komen. Waarom?

De hoeveelheid aan personages. Na een paar bladzijden was ik het overzicht al kwijt. Niet heel handig als je nog een heel boek moet. Daarnaast wordt er ook oneindig over die personages uitgewijd, waardoor het allemaal nog onoverzichtelijker werd voor mij.En het duurt te lang voordat er daadwerkelijk iets gebeurd. En dan nog verzandt de schrijver in te uitgebreid taalgebruik.

Daarnaast speelt wiskunde een grote rol in het verhaal. Voor mij is dat allemaal abracadabra. Laat ik het zo zeggen: op mijn eindlijst had ik een 4 voor wiskunde en ik hoefde dat niet te herkansen, omdat dit het hoogst haalbare was…

Kortom: het is een boek dat ik met weinig plezier heb gelezen. En waar ik verder weinig over heb te zeggen. Helaas. Mijn oordeel: LAAT MAAR