#blogtour: Upgrade van Lara Reims

Genre: Young Adult

Uitgever: Hamley Books

2019

Dank je wel uitgeverij Hamley Books voor het recensie-exemplaar

Wat doe je als de toekomst ineens voor je deur staat? Wat doe je als je huis ineens ontploft? Als je van het ene op het andere moment in een nieuwe wereld belandt? Als je de mogelijkheid krijgt fantastische dingen te leren, maar niemand je de waarheid vertelt over wie je bent en wat je allemaal kan? Rémi heeft genoeg van raadsels, halve verklaringen en slappe excuses. Hij gaat op zoek naar wie hij is. En waarom. Rémi voelt zich al zijn hele leven anders dan anderen. Zijn ouders verbergen iets voor hem, maar hij kan er niet achter komen wat. Rémi wil weten wie hij is en gaat op zoek naar zijn ware identiteit. Maar net als hij op het punt staat antwoorden te vinden, is er die knal. Zijn huis ontploft. Rémi kan niet anders dan de hand grijpen die hem vanuit de duisternis wordt toegestoken. Hij komt terecht in het mysterieuze Creodroom, een instituut waar de wetenschap haar tijd ver vooruit is. Techniek voelt aan als magie. Robots lijken verbazingwekkend veel op mensen. Alles waar de tiener ooit over droomde, is hier werkelijkheid. Rémi wordt overrompeld door fantastische technologie en hij ontmoet jongeren die vrienden voor het leven worden. Voor het eerst voelt hij zich thuis. Tot zijn verleden hem weer inhaalt en Rémi beseft dat hij nog steeds in groot gevaar is.?

Het is niet mijn smaak cover, ik vind hem echt niet mooi. Hij past wel bij het verhaal en zal waarschijnlijk de doelgroep aanspreken. Maar voor mij…nee.

Weer een boek over een jongen met bijzondere talenten die onverwacht op een kostschool belandt. Je zou kunnen zeggen: niet weer! Gaap!

Maar daarmee doe je dit boek meer dan tekort. Het verhaal is spannend en origineel. Met leuke “nieuwe” woorden. Favoriet: Girollo!

Je groeit tijdens het lezen mee met Remi ( ook al zo’n goed gekozen naam! ) die begint als sukkel van de school en eindigt als….nee, dat ga ik niet verklappen, maar laat ik het erop houden dat het een totaal andere jongen is aan het einde van het boek. De personages in het boek zijn duidelijke figuren die allemaal hun functie hebben in het verhaal van Remi. Favoriet, het kan niet anders: Azraël, de kat. Een baken van rust.

De wereld die Lara schept is er een die niet bestaat, maar die ook niet onmogelijk lijkt in de toekomst. En dat is aan 1 kant best beangstigend. Want een grote vraag in het verhaal, voor mij, is hoe ver mag en kun je gaan met genetische manipulatie. Met het scheppen van een perfecte wereld. En actueel onderwerp waar geen eenduidig antwoord op is.

Ondanks dat het zich afspeelt in een niet bestaande wereld heb ik het boek met heel veel plezier gelezen. Voorheen zou ik een boek met zo’n soort onderwerp niet snel opgepakt hebben, maar ik ga het genre steeds meer waarderen.

Het einde was nogal onverwacht. In die zin…ik ging echt kijken of er niet nog meer bladzijden waren, want hier kon het toch niet eindigen? Een open einde prima, maar hier zat, naar mijn gevoel, helemaal geen vorm van afronding in en stopte het nogal abrupt. Dat zorgde wel een beetje voor een kater.

Mijn oordeel GOED