Op een mooie zomerdag van Mary Higgins Clark

Genre: Thriller

Uitgever: Xander Uitgevers

2018

ISBN: 9789401608527

Dank aan Xander Uitgevers voor het recensie-exemplaar

Zan Moreland, een succesvol binnenhuisarchitecte, beleeft de nachtmerrie van iedere moeder: op klaarlichte dag wordt haar zoon in Central Park uit de kinderwagen gestolen. Nu zijn er foto?s opgedoken die duidelijk laten zien dat Zan haar kind zélf uit de wagen tilt. Iedereen, haar vrienden en ex-man incluis, denkt dat zij schuldig is. Terwijl Zan wordt belaagd door journalisten, komt ze erachter dat iemand haar identiteit probeert aan te nemen. Er worden grote bedragen van haar creditcard afgeschreven en iemand infiltreert in haar bedrijf. Zan wordt zelfs gearresteerd wegens moord. Staat ze er dan helemaal alleen voor?

IMG_20180417_111945

Een vrouw die wegloopt. Een park uit? Het is duidelijk een mooie zomerdag. Wat weer overeenkomt met de titel. Door het zonnige karakter van de cover springt hij er wel uit, al is hij verder niet heel bijzonder.

Ik heb het al eerder gezegd: Mary Higgins Clark is voor mij de koningin van de Bouquetreeks onder de thrillers. Altijd een romance en altijd een moord die opgelost moet worden.

Het grappige is dat dat in dit boek minder het geval is. Er is wel sprake van een romance, maar die speelt echter een hele kleine bijrol. Daarnaast gaat het nu niet om moord, maar om de ontvoering van een klein kind. En juist het voorkomen van moord. In die zin is dit boek een uitzondering binnen het oeuvre dat ik tot nu toe gelezen heb van deze schrijfster.

In het boek leef je mee met de wanhoop van Zan Moreland in de zoektocht naar haar kind, maar ook haar strijd om te bewijzen dat zij niet de dader is. Het verhaal zit goed in elkaar en ik was verbaasd over de identiteit van de ontvoerder, terwijl het aan de andere kant ook juist zo logisch was. En zoals altijd wordt je voortdurend op de verkeerde voet gezet. Oude bekenden Alvirah en Willy Meehan zijn ook weer van de partij. Zij zijn een van de weinige vaste personages in de boeken  van Mary Higgins Clark. Rijk geworden door een loterij, en nu vaak ongewild betrokken bij misdaden, als privé-detective. Sympathieke en leuke mensen die ik graag tegenkom in de boeken.

Het is weer een heerlijk boek om te lezen, al moet je natuurlijk wel van dit genre houden. En ik, ik heb er nou eenmaal een zwak voor…

3,5 sterren