Best of Romance, op een zonnige koude zaterdagmiddag

Afgelopen zaterdagmiddag hield uitgeverij De Boekerij het Best of Romance lezersevent. Ik was één van de gelukkigen die daarbij mochten zijn. Net als meerdere blogconcullega’s, altijd leuk om elkaar bij dit soort dingen te treffen.

De middag begon al goed…ik had de reisplanner verkeerd ingevoerd en zou veel te laat komen daardoor. Gelukkig kwam ik daar net niet op tijd achter, maar met veel gestress en rennen was ik uiteindelijk een kwartiertje te laat. En gelukkig niet de enige…

Onopvallend binnenkomen ging niet lukken, want we moesten langs Maaike van de uitgeverij die van alles stond te vertellen, nogmaals sorry daarvoor…En dan ook nog een plekje vinden in de best wel volle ruimte. Helemaal achteraan, uiteraard, waren nog 2 plekjes vrij. Waarvan 1 naast de kroegkat. Dat plekje was duidelijk voor mij.

25-3-2017 Met kat
Selfie met de kroegkat

Ik moet eerlijk zeggen dat door het gehaast en gestress dit deel van de middag minder goed is blijven hangen. Er waren 4 Nederlandse schrijfsters die over hun boeken en het schrijfproces vertelden. Dat waren: Petra Vollinga, Marieke Woudstra, Charlotte de Monchy en Michelle Visser.

Op een vraag uit het publiek antwoord Maaike, de uitgeefster, dat als je een manuscript wil opsturen dat het dan handig is als je je verdiept in welke uitgeverijen jouw genre uitgeven. Dat voorkomt teleurstellingen.

Bij het ontwerpen van de covers heeft de auteur wel invloed, maar het is vooral veel samenspraak. De covers worden gemaakt door freelance ontwerpers die iets te horen krijgen over de inhoud, de sfeer van het boek, wat de uitgeverij verwacht en wat het moet uitstralen.

Dan is het tijd voor de wissel, er zijn namelijk 2 groepen. Mijn groep mag nu naar het interview dat Carla de Jong heeft met Sarah Jio. Ik moet eerlijk zeggen dat ik voor dit evenement nog nooit van Sarah Jio gehoord had. Dus had ik van de week snel een boek gekocht en gelezen. En ik ben fan. Romantische boeken zonder dat het glazuur meteen van je tanden springt.

Ik vertel een verhaaltje voor het slapen gaan van 80.000 woorden

Sarah Jio komt uit Seattle. De stad waar het bijna altijd regent en waar men dol is op koffie. Starbucks komt er vandaan, maar bijna niemand in Seattle drinkt de koffie van Starbucks.

Ze vindt Amsterdam romantisch, historisch en mysterieus. Ze geniet van de mensen op straat, de tulpen, de volle terrasjes.

25-3-2017 Sarah Jio

Ze is begonnen als journalist, heeft voor veel grote magazines geschreven. Maar dat resulteerde in een burn out. Dat was voor haar het moment om een boek te gaan schrijven.

Door haar achtergrond als journalist is ze altijd nieuwsgierig. Zo weet ze bijvoorbeeld te vertellen dat het huis waar de uitgevrij zit, vroeger het burgemeestershuis was. Deze burgemeester was een slechte man die zijn dochters mishandelde. Ze vraagt ich af of de dochters nu nog spoken in het huis…

Wat opvalt aan haar boeken is dat het altijd romantische verhalen zijn waar ook een mysterie bij komt kijken. Voor mij ( Juul ) maakt dat haar boeken ook leuk. Ik hou wel van een goed mysterie.

Als ze aan een boek begint, begint ze eerst met de titel. En dan het laatste hoofdstuk. En wonderbaarlijk genoeg blijft dat laatste hoofdstuk vaak zoals het in eerste instatie geschreven was. Het beperkt haar niet in het schrijven dat het slot al vast ligt. Het maakt het duidelijk waar je naar toe moet schrijven.

In Turkije is ze een bestselling author. Haar nieuwste boek wilden ze in Turkije zo graag hebben dat de eerste versie daar uitgegeven is. Daarna is er nog wel wat veranderd aan het boek, waardoor Turkije een ander boek heeft dan de rest van de wereld ( de VS ).

Haar eerste boek werd een compleet fiasco. Ze had het boek zo geschreven dat ze dacht: dit moet wel een bestseller worden. Daardoor zat er niks van haar gevoel in. En lezers merken dat. Toen ze ging schrijven wat ze wilde en voelde, toen kwam het succes. En tijdens haar scheiding, die niet heel vriendelijk verliep, werd het schrijven haar toevluchtsoord.

In het boek dat ik las, Die avond aan het meer, komn recepten voor. Ik vroeg mij af of het familierecepten waren. Nee, dat zijn het niet, maar ze houdt wel erg van koken en bakken. Al doet ze dat vooral uit de losse pols. Voor de recepten in het boek moest ze echt even gaan zitten en nadenken. Ik heb beloofd ze te gaan proberen…

Daarna mochten we in de rij voor een exemplaar van Sarahs nieuwe boek: De geheimzinnige tuin. Uiteraard met handtekening en, zoals ik, met foto.

In de tuin was nog een boekenmarktje waar je voor 1 euro een boek kon kopen. Er was genoeg keuze, maar ik heb me ingehouden en maar 5 boeken gekocht. Dat is best netjes, al zeg ik het zelf ;).

Omdat Sarah er zo jong uitziet was ik benieuwd hoe oud ze is. Dus ik mijn stoute, Hello Kitty, schoenen aangetrokken en op haar afgestapt. Wat volgde was een geïnteresserd gesprek van beide kanten. Ze was oprecht geïnteresseerd in mijn verhaal. Het is echt een leuk en vooral ook lief mens!

Ow, enne…ze is 39.

Het was een leuke middag en ik ben blij dat ik er bij mocht zijn!

